Tuesday 29 January 2019

KURANG DUIT BUKAN PENGHALANG UNTUK MENUNAIKAN UMRAH



Ayat Quran Tentang Umrah Dalam Surat Al-Baqarah Ayat 158
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
Sesungguhnya Shafaa dan Marwa adalah sebahagian dari syi’ar Allah[102]. Maka Barangsiapa yang beribadah haji ke Baitullah atau ber-‘umrah, Maka tidak ada dosa baginya[103] mengerjakan sa’i antara keduanya. dan Barangsiapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati, Maka Sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri[104] kebaikan lagi Maha mengetahui.


Sumber : https://adinawas.com/ayat-quran-tentang-umrah.html#ixzz5dxyVEZoQ

Assalamualaikum dan apa khabar pembaca budiman.

Kali ini, saya ingin berkongsi lagi mengenai umrah. Nampaknya sudah lama saya lama saya tidak menulis tentang umrah. Adakah anda ingin menunaikan umrah pada tahun ini? Atau masih lagi menunggu seruan.

Alhamdulillah. Secara umumnya, orang Malaysia antara yang ramai menunaikan umrah. Pergilah sahaja ke Makkah dan Madinah - kita pasti akan bertemu dengan orang Malaysia. Dalam buku, umrah Backpaker, saya menulis, hadir ke Makkah ibarat berada dalam kampung sendiri. Begitulah rasanya apabila pergi ke sana. Allahu Akbar!

Namun, ada satu perkara yang menjadi alasan orang kita ialah tidak ada duit. Sebenarnya, duit bukanlah penghalang untuk kita menunaikan umrah.

Paling utama ialah NIAT. Ya, niat sangat memainkan peranan sangat penting kita pergi ke sana. Apabila kita ada niat yang kuat, duit akan hadir kemudian. Di samping itu, kita harus bertekad untuk menunaikan impian hingga menjejak kaki ke sana.

No comments:

CORONA VIRUS: SATU CATATAN KETIKA SYAWAL 1441

Sudah lama tidak menjenguk blog. Nampaknya sudah bersawang dan berhabuk. Ketika ini, di Malaysia masih lagi dengan Perintah Kawalan Bersyar...