Monday 20 May 2019

REVIEW BUKU UMRAH DISEMBER

UMRAH DISEMBER, dikarang dan diterbitkan oleh saya sendiri Amli Ghazali sebenarnya buku umrah kedua saya. Buku pertama berjudul Umrah Backpakers diterbitkan oleh Kemilau Publika.

Adakah kedua-dua buku ini mempunyai kandungan yang sama? Buku Umrah Backpakers dikarang selepas saya pulang dari umrah pertama. Umrah itu, saya pergi dengan ziarah Turki. Di dalam buku tersebut saya mengarang bagaimana rasa pengalaman menaiki kapal terbang. Sebelum mengerjakan umrah saya singgah di Turki untuk ziarah beberapa tempat pilihan khasnya di Istanbul dan Bursa.

Terdapat kisah yang agak menakutkan ketika saya, terlepas atau hilang daripada kumpulan ziarah yang saya ikuti. Bayangkan hanya saya dan isteri sahaja yang berada berhampiran dengan Hagia Shopia. Dan, lain-lainnya adalah orang Turki. Jadi, bagaimana akhirnya saya bertemu kembali rombongan saya? Kalau nak tahu kenalah miliki buku tersebut melalui online.

Seterusnya, berbeza pula dengan Umrah Disember. Ini ialah catatan setelah umrah kedua. Buku agak nipis berbanding dengan buku pertama. Saya sendiri kurang berpuas hati kerana fontnya agak kecil. Namun covernya cantik. Apa yang penting ialah kandungan buku ini. Dalam Umrah Disember ini, saya telah kongsikan tip untuk menuju umrah.

Kenapa kita perlu membaca buku umrah? Dalam buku ini saya kongsi pengalaman saya misalnya apa keperluan perlu kita sediakan. Bagaimana hendak mengerjaka umrah? Bagaimana hendak mencium hajarul Aswad dengan cara yang saya lakukan. Semua tip ini saya kongsikan dalam buku ini.

Sebagaimana firman Allah,

Sesungguhnya Shafaa dan Marwah adalah sebagian dari syi’ar-syi’ar Allah…” (QS al-Baqarah: 158).

Baca selengkapnya https://muslim.or.id/27810-hadits-keutamaan-ibadah-haji-dan-umrah.html


Tebal buku Umrah Disember 102 Muka surat
Disemak oleh 2 pensyarah dari Kolej Matrikulasi dan Imam Muda Megat

Kandungan buku ini

Kuasa Doa                                                        1                                 
Pasang Niat Ke Makkah                                   7
Agensi Pengurusan Umrah                               10       
Tip memilih agensi umrah                               14
Sediakan passport                                            18
Penting hadir kursus                                        20
Seminggu sebelum berangkat                           26
Keperluan umrah                                             29
Pergi dengan ilmu                                            33
Persediaan fizikal                                            36
Persediaan emosi                                             39
Mengenai Kaabah                                            42
Hari dinanti sudah tiba                                     45
Semasa di KLIA 2                                           49

Tiba di Madinah                                              54
Subuh Pertama di Madinah                              59
Rancang ke Raudhah                                       63
Membeli belah di Madinah                              70
Bertemu seseorang                                           72
Ziarah luar                                                       74

Madinah-Makkah                                            78
Tiba di Makkah                                               83
Hari tanpa umrah                                             89
Mengusung jenazah                                         91
Umrah badal                                                    94
Beranikan diri berbahasa arab                         97
Minum susu unta                                             102
Basuh baju di Makkah                                     105
Puasa sunat di Makkah                                    107
Mendaki Gua Hira                                           109
Perpustakaan di Masjid al-Haram                    114
Beribadah di Masjidil al-Haram                      117
Penggunaan telefon bimbit                              120
Solat 5 waktu di masjid                                    122
Air zam-zam, air terbaik dunia                        124
Berdoa di tanah suci                                         127
Kucup hajar aswad                                           130
Hari-hari indah di tanah suci                             135
Sebelum meninggalkan tanah suci                    139
Kenangan manis umrah                                    142

Rujukan                                              

Biodata                                                            




No comments:

CORONA VIRUS: SATU CATATAN KETIKA SYAWAL 1441

Sudah lama tidak menjenguk blog. Nampaknya sudah bersawang dan berhabuk. Ketika ini, di Malaysia masih lagi dengan Perintah Kawalan Bersyar...