Friday 19 May 2017

Suasana di Madinah dan Masjid Nabawi, ini kisahnya.

Suasana di Madinah tidak sama dengan suasana di Makkah. Sekarang, Madinah merupakan bandar yang indah, tenang dan harmoni.
Di sanalah terletaknya Masjid Nabawi dan Makam Rasulullah SAW. Sebenarnya makam Rasulullah terletak di dalam masjid Nabawi.

Bagi mereka yang kali pertama pergi ke Madinah pastinya akan menuju ke makam Rasulullah SAW.
Sebelum kita berbicara lebih lanjut mengenai masjid dan makam, saya ingin mengambarkan suasana di Madinah terlebih dahulu.

“Shalat di masjidku (Masjid Nabawi) lebih baik dari 1000 shalat di masjid lainnya selain Masjidil Harom.” (HR. Bukhari no. 1190 dan Muslim no. 1394, dari Abu Hurairah)

Sumber : https://rumaysho.com/5818-keutamaan-shalat-di-masjid-nabawi.html

Lapangan kapal terbang Madinah berada tidak jauh dari Masjid Nabawi. Jika tuan-tuan sampai sahaja di airport, tuan-tuan hanya akan mengambil masa kurang 30 minit untuk ke hotel penginapan. Sekiranya melalui agensi, tuan-tuan akan bergerak dengan bas. Sebaliknya jika pergerakan tuan-tuan dari Makkah, ia akan mengambil masa 6-7 jam (termasuk berhenti rehat dan sebagainya).

Hotel-hotel di sekitar masjid Nabawi, dekat. Ia hanya tidak lebihr 500 meter. Itupun yang paling jauh. Kita hanya berjalan kaki sahaja ke masjid. Hotel- hotel mewah berada di hadapan pintu masjid. Manakala, yang agak sederhana berada di sedikit belakang.

Kali kedua pergi umrah, saya menginap di sebuah hotel berhampiran dengan pasar tamar. Jadi, jika hendak membeli kurma, hanya perlu melintas jalan sahaja. Dekat.

Di Madinah, boleh dikatakan harga barangan di sana agak murah berbanding Makkah. Ini apa yang saya lihatlah. Walau bagaimanapun, jika tuan-tuan bijak untuk tawar menawar dengan penjual. Maka tuan puan akan dapat harga yang berpatutan.

Baik, sebenarnya sepanjang perjalanan; ke masjid  ada kedai-kedai yang menarik perhatian jemaah. Jadi, para jemaah harus fokus untuk menunaikan ibadah. Tunaikan dahulu amal ibadah di masjid. Apabila sudah selesai ziarah makam Rasulullah. Barulah tuan-tuan membeli sedikit buah tangan untuk dibawa pulang.

Pada bulan Disember, iklim di Madinah agak sejuk terutamanya pada waktu pagi. Pada waktu tengah hari dan petang agak dingin. Dan kembali sejuk pada waktu malam. Apabila berada dalam keadaan sejuk, maka kita akan lebih selesa untuk beribadah.

Di sekeliling masjid ada hotel-hotel yang canggih-canggih. Dan apabila masuk sahaja ke Masjid Nabawi, kita akan rasa tenteram. Terdapat banyak pintu, sudut-sudut, ukiran-ukiran khat yang cantik-cantik di sana. Subhanallah

Di sana, tuan-tuan akan dapat melihat pelbagai bangsa manusia. Allahu Akbar!

Ini gambar semasa berada di Madinah.





Bersama-sama Presiden Mabopa

Berminat mahu tahu cerita ini lebih lanjut? Dapatkan buku Umrah Disember di sini

https://bookcafe.com.my/en/buku/agama/umrah-disember.html


Selepas solat Duha

No comments:

CORONA VIRUS: SATU CATATAN KETIKA SYAWAL 1441

Sudah lama tidak menjenguk blog. Nampaknya sudah bersawang dan berhabuk. Ketika ini, di Malaysia masih lagi dengan Perintah Kawalan Bersyar...