Thursday 29 June 2017

Pengalaman ke Gua Hira, tempat turunnya wahyu pertama

Satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan semasa mengerjakan umrah kali ini ialah mendaki  Gua Hira. Allahu Akbar! Sebenarnya Gua Hira terletak tidak jauh dari Masjid al-Haram. Seingat saya lebih kurang 2 hingga 3 batu sahaja. Ia terletak di atas Jabal Nur. Kita semua tahu bahawa Gua Hira merupakan tempat Nabi Muhammad SAW menerima wahyu yang pertama.

Kebetulan hari itu, agensi umrah menawarkan jemaah untuk pergi ke Gua Hira. Sememangnya mendaki Gua Hira tidak tersenarai dalam pakej. Kami berbincang dengan pihak agensi untuk pergi, dan mereka membantu kami dengan mengenakan bayaran sebanyak 20 riyal.


Harga  yang berbaloi. Tanpa berfikir panjang, saya terus bersetuju. Jika melalui agen lain, harganya agak berbeza. Baiklah, ahli keluarga saya yang lain tidak pergi kecuali adik saya. Kami berdua  menyertai 38 orang jemaah ke sana dengan menaiki teksi dari hotel selepas solat asar dan sangat teruja.

Apatah lagi, kami yang tidak pernah pergi ke sana. Teruja untuk menelusuri pengorbanan dan susah payah Rasulullah SAW berulang alik dari rumahnya ke Gua Hira.

Kira-kira 15 minit dari hotel, kami tiba di kaki Jabal Nur yang indah bagaikan menggamit kehadiran kami. Dalam pada itu, kelihatan di kaki deretan bukit terdapat banyak rumah penduduk di sana. Sesekali teringin tebal muka untuk menikmati nasi Arab di sana. Namun, apakan daya, kami hanya orang jauh.

 Di bawahnya terdapat kedai cenderahati. Bagi sesiapa yang hendak membeli bolehlah membeli. Kami hanya fokus untuk hendak mendaki  Gua Hira. Apabila melihat dari jauh, memang kelihatan biasa. Apabila semakin hampir, rupa-rupanya tinggi.


Namun, tidaklah setinggi Gunung Jerai. Ia ialah bukit tanpa tumbuhan. Pandangan dari bawah, kita melihat objek putih-putih iaitu orang berjalan di lereng-lereng bukit yang gersang. Tiada sebarang tumbuh - tumbuhan. Yang ada hanyalah batu-batu yang sentiasa berzikir kepada Allah SWT.

Mutawif sudah memaklumkan bahawa masa untuk mendaki  sekitar sejam. Ertinya, kami dijangka akan sampai sebelum maghrib. Mula-mula, sewaktu mendaki bukit sememangnya lancar. Sampai sahaja separuh bukit, ia memang menguji fizikal dan mental.

Sungguh letih! Kalau ikutkan rasa hati yang badannya letih, mahu sahaja berhenti di pertengahan. Walaupun rasa letih, fikiran dan azam saya masih lagi kuat. Saya mahu mendaki hingga sampai di tempat Rasulullah SAW beruzlah. Saya mahu melihat sendiri dan melalui sendiri kepayahan Rasulullah mendaki  Gua Hira.

Sewaktu naik dan sambil  melihat ke bawah terasa semakin tinggi ke udara. Terasa kebesaran Allah SWT. Kita akan nampak rumah-rumah di sekeliling Jabal Nur. Pada masa pendakian itu, saya melihat pekerja yang sedang membuat anak tangga. Mereka membuat anak tangga dengan simen. Sangat rajin seperti semut.
Sedar tidak sedar, betullah kata mutawaif bahawa kami sudah sampai di puncak lebih kurang sejam. Waktu itu orang tidak banyak. Jemaah dari Indonesia sahaja yang kelihatan sekitar 8 hingga 10 orang. Mereka masuk sekejap untuk menunaikan solat sunat, kemudian keluar. Rupa- rupanya, Gua Hira hanya boleh dimasuki dua orang.

Alhamdulillah, azan dari Masjid al-Haram dan dari masjid sekitar berkumandang ke udara menandakan waktu maghrib telah tiba.  Pada masa yang sama, seorang dari jemaah mengalunkan azan di Jabal Nur itu. Azan yang berkumandang  ke  udara menyebabkan kami terdiam seketika sebagai tanda hormat. Kami melihat sahaja keindahan lampu-lampu yang berkelipan. Lampu di mercu tanda Masjid al-Haram sudah bertukar menjadi warna hijau. Subhanallah.


Mereka yang berhajat untuk ke Gua Hira, saya cadangkan supaya mendaki selepas asar dan menuruninya selepas isyak. Saya kira waktu itu ialah waktu yang sesuai.  Ada  yang mahu memasukinya hingga  tempat Rasulullah SAW duduk beribadah. Sebenarnya, betul-betul di belakang dengan Gua Hira itu ada sebuah lubang  yang membolehkan kita melihat  terus Kaabah. Allahu Akbar!


No comments:

CORONA VIRUS: SATU CATATAN KETIKA SYAWAL 1441

Sudah lama tidak menjenguk blog. Nampaknya sudah bersawang dan berhabuk. Ketika ini, di Malaysia masih lagi dengan Perintah Kawalan Bersyar...